ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΧΘΕΙ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ ΕΝΑ "ΑΤΥΧΗΜΑ" ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ / Συνέντευξη για τις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά και το συμβάν με το τουρκικό ερευνητικό σκάφος ''Ορούτς Ρέϊς" στο Ράδιο Prisma 91,6 Βορειοδυτικής Ελλάδας

2020-02-06 14:24
 
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΧΘΕΙ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ ΕΝΑ "ΑΤΥΧΗΜΑ" ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ
 
Συνέντευξη για τις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά και το συμβάν με το τουρκικό ερευνητικό σκάφος ''Ορούτς Ρέϊς" στο Ράδιο Prisma 91,6 Βορειοδυτικής Ελλάδας, 4/2/2020
 
- Στα Μέσα Ενημέρωσης και στα social media επικρατεί πολλές φορές ένα κλίμα φανατισμού και ακραίου εθνικισμού, γύρω από τα θέματα εξωτερικής πολιτικής. Αυτό σχετίζεται και με το γεγονός, ότι πολλά πράγματα δεν γίνονται κατανοητά στην πραγματική διάσταση τους, μπερδεύονται οι ορολογίες. Είναι ανησυχητικό ότι ένα τμήμα της κοινωνίας εθίζεται στην προοπτική μιας πολεμικής σύγκρουσης. 
 
- Η Τουρκία έχει μια επιθετική ρητορική και τακτική, καθώς θέλει να κάνει σαφές ότι χωρίς αυτήν δεν μπορούν να υπάρξουν διευθετήσεις σε ενεργειακά ζητήματα της περιοχής. Κάποιες  φορές προσφεύγει σε χρήση βίας ή απειλή βίας, κάτι απαράδεκτο. Παρ΄όλα αυτά, δεν πιστεύω ότι έχει σκοπό την δημιουργία "θερμού επεισοδίου" με την Ελλάδα. Ένα "ατύχημα" όμως, ποτέ δεν μπορεί να αποκλειστεί και κάτι τέτοιο πρέπει να αποφευχθεί με κάθε τρόπο.
 
- Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος "Ορούτς Ρέϊς" δεν έπλευσε σε ελληνικά ύδατα, ούτε "μπήκε" σε ελληνική υφαλοκρηπίδα. Τα ελληνικά χωρικά ύδατα βρίσκονται εκατοντάδες μίλια από το σημείο που σταμάτησε το πλοίο. "Μέσα" στην υφαλοκρηπίδα δεν μπορεί να μπει ένα πλοίο επιφανείας, καθώς η υφαλοκρηπίδα είναι βυθός, υπέδαφος. 
 
- Το "Ορούτς Ρέϊς" βρισκόταν σε διεθνή ύδατα. Σε ένα σημείο, που σύμφωνα με την πιο μαξιμαλιστική επίσημη θέση της Ελλάδας, θα μπορούσε να είναι το απώτατο, το πιο μακρινό σημείο της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), όταν αυτή οριστεί. Ο φόβος της Ελλάδας ήταν ότι, εάν προχωρούσε σε έρευνα στον βυθό χωρίς αντίδραση, αργότερα η Τουρκία θα μπορούσε να ισχυριστεί πως υπάρχει σιωπηρή αποδοχή της Ελλάδας, ότι αυτό το σημείο ανήκει στην ΑΟΖ της Τουρκίας. Κάτι τέτοιο φαίνεται ότι δεν έγινε ή ότι απετράπη τελικά. 
 
- Σήμερα δεν υπάρχουν ΑΟΖ στο Αιγαίο και στο κοντινό προς εμάς τμήμα της Ανατολικής Μεσογείου. Ούτε μπορούν να οριστούν μονομερώς από κάποιο κράτος, π.χ. την Ελλάδα ή την Τουρκία. Για να οριστούν αυτές, απαιτούνται συνομιλίες και συμφωνία μεταξύ των παράκτιων χωρών, εν προκειμένω μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Αν δεν μπορέσει να υπάρξει συμφωνία, μονόδρομος είναι η από κοινού προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ή άλλο διεθνές δικαστικό, δικαιοδοτικό ή διαμεσολαβητικό όργανο. 
 
- Οι ΑΟΖ δεν είναι ζώνες εθνικής κυριαρχίας. Είναι διεθνή ύδατα, στα οποία τα παράκτια κράτη έχουν δικαιώματα οικονομικής εκμετάλλευσης. 
 
- Όποιος θεωρεί ότι οι θέσεις του είναι σύμφωνες με το Διεθνές Δίκαιο, όπως διακηρύσσει η Ελλάδα, δεν μπορεί να αρνείται προσφυγή στο βασικό όργανο ερμηνείας και εφαρμογής του Διεθνούς Δικαίου, που είναι το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
 
- Όλα τα διεθνή προβλήματα λύνονται με διάλογο, διαπραγμάτευση, διαμεσολάβηση. Και ό,τι δεν μπορεί να συμφωνηθεί, με διεθνή δικαστική απόφαση. Το να αφήνουμε τα θέματα άλυτα στο Αιγαίο, κοστίζει βαρύτατα οικονομικά, σε εξοπλισμούς, αερομαχίες κ.α, αλλά και σε ανθρώπινες ζωές (πιλότοι που πέφτουν στην θάλασσα κλπ). Επίσης, χωρίς επίλυση των διμερών θεμάτων, δεν θα μπορέσει να υπάρξει αξιοποίηση ενεργειακών πόρων, οικονομική εκμετάλλευση στην ανοιχτή θάλασσα και στον βυθό. 
 
 Ηχητικό εκπομπής : youtu.be/BwrnWi7VP5w
 
Πίσω

Αναζήτηση στο site

© 2013 Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα